REPORTERS

WITHOUT BORDERS

VENEZUELA

Closure of Radio Caracas Television
paves way for media hegemony

june 2007
Report by : Andrés Caiiizalez, Robert Ménard and Benoit Hervieu
Reporters Without Borders - Despacho Américas
47 rue Vivienne - 75009 Paris (France)
Tel : 33144 83 84 68 - Fax : 33145231151
americas(rsf.org - Read more www.rsf.org



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Venezuela

Py 4

vision

Closure of Radio Caracas Tele

paves way for media hegemony

The most popular and one of the oldest of
Venezuela’s news media, Radio Caracas
Television (RCTV), stopped broadcasting at
midnight on 27 May, 53 years after it first went
on the air. There were tears and anger at its
Caracas headquarters. The last news pro-
gramme was followed by farewell hymns and
prayers. Outside, the Venezuelan capital shook
to the rhythm of demonstrations by the many
opponents and fewer supporters of what the
former called a “closure” and the latter called
“the end of a frequency concession.”

RCTVis no more. It had to surrender its broadcast
channel to a new public TV station, Televisora
Venezolana Social (Tves), on
the orders of President
Hugo Chavez. RCTV,
whose mascot is the lion,
was accused of supporting
a coup five years ago, one
that briefly ousted the
president from 11 to 13 April
2002. Without waiting for
RCTV to exhaust all of its appeal possibilities,
Chavez signed the decree creating the new
state-owned station on 11 May. At RCTV,
employees and management had been hoping
until the end for an 11th hour reprieve. But the
game was lost and a new media landscape is
emerging in which Globovision, with a signal
that reaches only Caracas and four nearby
cities, is the only opposition TV station that sur-
vives - and it might not survive for much longer.

s

Televisora
Venezolana social

President Chavez likes to deliver long radio and
TV addresses which all the
broadcast media, including
the privately-owned ones, -
simultaneously transmit in b 3
“cadena” whether they want

to or not. He also has his own ‘ _|'_
Sunday programme called Hugo Chavez
“Alé Presidente” on the lead-

ing public TV channel. So he already has an

impressive media apparatus at his disposal for
getting his message across.

Why did he need to take RCTV’s broadcast fre-
quency and give it to another of his own sta-
tions? Why was RCTV’s management not
charged and prosecuted at any point in the past
five years for its “involvement” in the coup,
especially as under the law this is a condition for

refusing a TV station the right to broadcast for
the next 20 years? Finally and above all, why did
President Chavez go ahead with a measure that was
so unpopular, even among his own supporters?
Opinion polls says 70 per cent of Venezuelans dis-
approve of RCTV’s closure - this in a population in
which four out of five get their news from television
alone.

Reporters Without Borders went on a fact-finding
trip to Venezuela from 24 to 28 May, meeting with
national and foreign journalists, media owners,
media specialists, human rights activists and
political analysts. It was at RCTV on the day it
stopped broadcasting. Its requests for meetings
with government officials and representatives of
public and pro-government media went unan-
swered. Their silence was as eloquent as the
comments of the people it did meet, and tends
to confirm that RCTV’s closure was not just an
administrative measure. On the contrary, it was
a political move, one that establishes government
hegemony over the broadcast media and consti-
tutes a grave danger for editorial pluralism. It also
revealed a new aspect of this political system
known as “Chavism” - one that could be called
media hegemony.

Presidential addresses

Imagine yourself with a TV remote control, zapping
between five or six TV stations all showing exactly
the same images of the president giving a speech.
This bizarre situation is the almost daily lot of
Venezuelans. The president’s speeches rarely go
on for less than three hours and some go for seven
if he is feeling inspired. Far from limiting himself to
cutting ribbons at openings, making the occasion-
al formal address to the nation or praising the
recipients of awards, Chavez delivers disserta-
tions. Whenever the fancy takes him, he talks at
length about contemporary geopolitics, about the
works of independence hero Simén Bolivar, about
his own works (what he has written and what he
intends to write), about the Russian revolution and
about what his own grandmother used to tell him.

Wouldn’t one TV station be enough for such a
verbose speaker? No at all. President Chavez
prefers speeches in full to extracts, and he
imposes them on all the TV and radio stations,
including the privately-owned ones, as he is
entitled to do under article 10 of the Radio and

1



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Venezuela

Py 4

vision

Closure of Radio Caracas Tele

paves way for media hegemony

Television Social Responsibility Law of
November 2004. The system of “cadenas”
(obligatory simultaneous broadcasts) is one of
the key levers of a regime that largely governs
for and by communication. There have been
1,542 Chavez “cadenas” in all since 1999, with a
total of 922 hours of airtime. In the same period,
there have also been 1,000 hours of his person-
al programme “Al6 Presidente,” broadcast on
Sundays by the state-owned Venezolana de
; ' Television (VTV). One the
%‘_;' | recent “cadenas” in particular,
. '_f on 28 December 2006, caught

E the public’s attention.
|A . l - Three weeks after his reelec-

“Alé Presidente”

n

uillllllm

tion as president by a very
large margin, Chavez gave a speech to the
armed forces at the Caracas Military Academy
in which he unexpectedly commented towards
the end: “There will no longer be any [frequency]
concession for that TV station that was an
accomplice to the coup, the station called Radio
Caracas Television.” The threat at first met with
incredulity. Six years before he was democrati-
cally elected in 1998, Lt. Col. Hugo Chavez had
also tried to stage a coup - the 15th anniversary
of which he marked with a military parade on 4
February. So he did not seem to be an position
to use “coup-mongering” as a charge to bring
against his detractors.

Despite its 42 per cent average viewer rating, far
ahead of any of its public or commercial rivals,
RCTV and its viewers soon realised the presi-
dent was not joking. Communication and infor-
mation minister William Lara said on 2 January
that RCTV’s broadcasting licence had been
renewed for 20 years by a 1987 decree and
expired on 27 May 2007, and that three options
were being studies for replacing RCTV as ter-
restrial broadcast Channel 2. There were moral
and political charges as well as administrative
ground for not renewing its licence — RCTV was
accused of broadcasting pornography and,
above all, of playing a leading role in the April
2002 coup and the petroleum industry strikes in
2003 and 2004. Let us go back and look at all of
this.

11 April 2002... then TV silence

Headed by Marcel Granier and with a markedly

right-wing editorial line, RCTV had the occasion-
al problem with previous governments as well. It
was suspended for periods ranging from 24 to 72
hours in 1976,

1980 and 1981, long before
Chavez came to power,
because of “sensationalist”
content or, in the Ilast
instance, an “enticing and
erotic” ad. In 1987, when
social-democrat Jaime
Lusinchi was president, the
government decreed that
broadcast frequencies were conceded for a peri-
od of 20 years. Until then. there
had been no limit. The meas-
ure was above all targeted at
RCTV, which was being critical
of what was called “govern-
ment omnipotency,” said
Carlos Ayala, a lawyer and former president of the
Inter-American Commission on Human Rights
(IACHR). The commercial TV stations and the
state-owned Venezolana de Television were all
suspended for 24 hours in 1989 for broadcasting
a cigarette ad.

Marcel Granier

@000

Chavez’s election as presi-
dent was hailed for a while
by some of the privately-owned news media but
RCTV maintained its same editorial line and
continued until the end to criticise violent crime,
corruption and the cost of certain government
measures and to always refer to “Lt. Col. Hugo
Chavez” instead of “President Hugo Chavez.”
Like the other opposition media, the events of
11 April 2002 gave RCTV the chance to sound
the charge against the Chavez government. “11
April 2002 was initially a demonstration against
government policy,” said Antonio Pasquali, a for-
mer Central University of Venezuela professor
and specialist in communication. “The privately-
owned media, especially the big TV stations,
gave it the dimensions of a coup. Unlike the
media owners, most of the demonstrators did not
know Pedro Carmona, the Venezuelan Chamber
of Commerce president who briefly replaced
Hugo Chavez.”

The 11 April clashes left 17 dead. Splitting their
screens in two, Venevision (owned by media
mogul Gustavo Cisneros), Televen, RCTV and
Globovision simultaneously broadcast the
speech Chavez gave before leaving the
Miraflores presidential palace and the

2



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Venezuela

Py 4

vision

Closure of Radio Caracas Tele

paves way for media hegemony

exchanges of gunfire taking place during the
demonstration. “There was complete confu-
sion,” said an independent journalist. “You did
not know who was firing on whom, but what you
could see on the screens reinforced the idea
that the government had given orders for shots
to be fired at the crowd.” Globovision director
Alberto Federico Ravell said: “The only reliable
source at that moment would have been the
defence ministry, but we had no access to it. No
one knew until the end of the day whether or not
Hugo Chavez had left the country.” Ravell
denied inciting the coup: “I willingly admit that |
was not unhappy to see Hugo Chavez go, but
there is a big difference between that and say-
ing | organised a coup.”

Carlos Correa, the head of the watchdog
Espacio Publico, said: “You have to know that
on the evening of 11 April, Pedro Carmona, the
short-lived interim president, was invited on to
the Venevision set until two o’clock in the morn-
ing. If you accuse RCTV of coup-mongering,
you have to accuse all the other privately-
owned TV stations as well.” Carmona
announced on 13 April that he wanted to dis-
solve parliament and rescind the mandates of
governors and mayors. The coup appeared to
be a fait accompli, but the public got angry and
the military ousted Carmona. Chavez then
resumed control as president but all the private-
ly-owned TV stations except Globovision con-
cealed this by broadcasting entertainment pro-
grammes and soap operas. Chavez has not for-
gotten this silence.

Tiger submits, lion rebels

“If Chavez had been really Bolivarian, he would
have had all the privately-owned TV stations
closed down after the coup or he could at the
very least have brought criminal prosecutions
against each of their managements,” said
Pasquali, who regards Cisneros, the owner of

Venevision (whose mascot is
a tiger) as “one of the mas-
terminds of the events in
2002.” None of the TV sta-
tions accused of supporting
or participating in the 2002
coup has even been the tar-
get of any prosecution, summons or judicial
report. The legal controversy about the non-

Gustavo Cisneros

renewal of the lion’s licence stems from this.

“If you accept that RCTV was guilty of a coup, a
legal problem immediately ensues,” said Ayala,
the lawyer. “Under the 1987 decree that has
been invoked by the current government, a
broadcaster may request the renewal of its con-
cession if it has not been found guilty of any
‘serious misconduct.” In the absence of any
judicial proceedings against it, RCTV therefore
had a right to request and presumably obtain
the renewal of its broadcast concession.
Furthermore, the telecommunications law of
2000 stated that, from the moment it took
effect, the government had two years to update
the frequency registers and renew the frequen-
cies for another 20 years.”

On the basis of these laws, RCTV maintained
that its licence expired in June 2022, not May
2007 and it filed some 20 appeals with the
National Telecommunications Commission
(Conatel) and the supreme court. Although it is
normally supposed to issue a ruling within four
days, the supreme court took five months
before it finally rejected RCTV’s appeals as
“inadmissible.” But the court only took 24 hours
to order that RCTV equipment (including 58
transmitters throughout the country) be made
available at no cost to the new station Tves, at
the risk of jeopardising RCTV’s cable transmis-
sion.

“Legally both RCTV and the government were
right,” said Silvia Alegrett, the publisher of a local
newspaper and co-director of Expresion Libre, a
journalists’ collective created a month after the
coup. “The licence did end on 27 May but RCTV
could under the law request its renewal.
Venevision, whose licence expired on the same
date, succeeded [on 23 May, the same day that
the supreme court’s constitutional division
rejected RCTV’s appeal] in being able to contin-
ue to broadcast for another five years.” What is
the reason for this different treatment?

“It is very simple,” said Hugo Diaz Milano of
Expresion Libre. “Venevision negotiated its survival
after the coup. The president succeeding it getting
it to withdraw its political analysis programmes
and to fall in line with the government’s informa-
tion. Televen, the other national commercial TV
station, did the same.” Pasquali added: “Gustavo
Cisneros is a powerful man and close friend of

3



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Venezuela

Py 4

vision

Closure of Radio Caracas Tele

paves way for media hegemony

George Bush Sr., but that did not prevent him from
reaching a deal with Hugo Chavez. He has been
able to continue to run his businesses in exchange
for his media support.”

Ayala pointed out: “This is a violation of the article
13 of the American Convention on Human Rights.
Forcing a news media to change its editorial line
is a free speech violation.” But business is busi-
ness. Several sources said the government buried
the hatchet with the two stations, Venevision and
Televen, shortly before the 2004 recall referendum
on Chavez’s continuing in office, which he won
with 70 per cent of the vote.

Tulio Hernandez, a sociologist and E/ Nacional
columnist who for a while supported the gov-
ernment, is not fooled by the reasons given for
silencing the RCTV. “It was a unilateral decision,
taken without any consultation or any serious
thought about television as a public service,” he
said. “It is true that RCTV had the lion’s share of
the advertising market, in a country where a lot
of money is spent media advertising. And you
can question, as | do, Marcel Granier’s concept
of news and information. But as a remedy, clos-
ing RCTV is worse than the disease. The coup
was just a pretext, and the ‘pornography’
charge does not stand up.”

As evidence, Hernandez points to “La Hojilla”
(The Razor Blade), one of the leading pro-
grammes on the state-owned Venezolana de
Television. “It has a very simple premise — to
demolish everything the competition does,” he
said. “It is a collection of insults, calumnies,
smutty comments and vulgarities.” A screening
confirms that “La Hojilla” hardly conforms to the
accepted requirements of public service broad-
casting. If RCTV broadcasts a cartoon in which
a white youth mistreats a
black youth, “La Hojilla”
" says it proves that RCTV
| “incites young people to
racism.” If RCTV screens
Stanley Kubrick’s Full Metal Jacket, it is guilty of
“exalting the American army and the atrocities
committed by the Empire.” And “La Hojilla” con-
cludes: “This is the transculturalism that RCTV
has been vomiting on the air for 53 years.”

Opposition media - a useful

pretext?

Six days before the supreme court’s constitu-
tional division approved RCTV’s closure, the
court’s political-administrative division issued a
similar ruling. Granier immediately realised that
the fate of RCTV and its 3,000 employees was
sealed, although its previous appeals had been
received favourably by the Inter-American
Commission on Human Rights and the Inter-
American Court of Human Rights. President
Chavez does not care about international law
and has already let it be known that, if need be,
he would withdraw from the Organisation of
American States. The supreme court’s ruling on
the day of the closure was the coup de grace.

“OAS |jurisprudence takes precedence over
national law and as an OAS member state,
Venezuela has to comply,” Granier explained to
Reporters Without Borders in his office on the
fateful day. “We obtained favourable rulings on
the approximately 100 physical attacks against
our journalists, but the government ignored the
decisions of both the commission and court.
The IACHR also ordered protective measures
for RCTV employees and equipment, but again,
nothing. At the time of our closing down, the
judge who was supposed to implement the
international decisions has been fired by the
supreme court.” Now it is over. And now
Venezuela has only one privately-owned oppo-
sition TV station — Globovision. But for how
much longer?

“Created 12 years ago, the station has 400
employees,” said Ravell, Globovision’s director.
“According to the government, our licence expires
in 2015. Nonetheless, we are the target of about 50
judicial and administrative pro-
cedures with charges ranging
from ‘insults’ to ‘unpaid taxes.’
The recent nationalisation of
the main telephone and
Internet operator, CANTV, has
deprived us and all of the pri-
vately-owned opposition
press of a major advertiser.”
Like RCTV, Globovision has appealed to OAS bod-
ies about 70 cases of violence against its journal-
ists since 2001. “No investigation has ever been
carried out and no one has ever been convicted,
although the people involved were identified,”
Ravell added. “Whenever the president makes an

4

Alberto Federico
Ravell



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Venezuela

Py 4

vision

Closure of Radio Caracas Tele

paves way for media hegemony

aggressive speech about us in a ‘cadena,’” we are
immediately the target of violence.”

Two days before RCTV’s closure, Globovision’s
headquarters were vandalised by a group of
pro-government activists. Footage of the attack
was broadcast by all the TV stations and those
responsible made no attempt to hide. On 29
May, two days after RCTV’s closure,
Globovision was accused by Hugo Chavez of
“calling for his murder” although yet again there
was no sign of any formal judicial complaint.
Nonetheless, Ravell and the Leopoldo Castillo,
the host of the discussion programme “Al6
Ciudadano,” now face the possible of criminal
prosecution. Before this new development,
Ravell said: “The government has the means to
silence us. But it could also
decide to use us as pretext
for saying that an opposition
press, and therefore press
freedom, still exist in
Venezuela.” The concern is
shared by the owners of the Leopoldo Castillo
leading opposition dailies E/ Nacional (with print
run of 100,000 copies) El Universal (130,000)
and Tal Cual (25,000).

“RCTV’s closure has made us fear the possible
closure of other opposition media, one after
another, even if the print media are less influen-
tial than the broadcast media,” said El Universal
editor Elides Rojas. “As soon as we utter the
least criticism, we become the enemy. For
example, an editorial about the judiciary in June
2005 led to our being accused of ‘insulting a
professional body and harming the reputation of
a public institution’ under the new criminal code
which had been promulgated two months
before. The case was finally closed the following
August by the supreme court but the govern-
ment’s constant recourse to threats forces us to
censor ourselves.” Miguel Henrique Otero, the
chairman of El Nacional’s board and son of its
founder, said: “The ‘cadenas’ and the pro-
gramme ‘La Hojilla’ are used to identify this or
that journalist for condemna-
tion. It is an excellent
method of harassment, even
if | don’t think the print media
has been completely weak-
ened, because it is not the
leading target.”

Miguel Henrique
Otero

Media hegemony and political

plans

What exactly was Hugo Chavez trying to
achieve by pressing ahead with RCTV’s closure
although it was widely condemned by the
Venezuelan public and the international com-
munity? Why did a president who is so con-
cerned about his image as the Third World’s
new leader allow himself to be criticised by a
European Parliamentary resolution on 24 May,
by virtually all human rights and press freedom
groups, by the governments and parliaments of
many Latin American countries including Brazil,
Mexico and Chile, and even by his Bolivian
counterpart and ally Evo Morales, who said he
was “determined not to so the same.”

A guerrilla leader in the 1960s and now editor of
the daily newspaper Tal Cual, Teodoro Petkoff
has tried to rally a divided opposition with no
parliamentary representation and, during last
year’s presidential election, acted as campaign
manager for Chavez’s main
rival, the social democratic
governor of the western oil
state of Zulia, Manuel
Rosales. As such, Petkoff is
one of the few public figures
Chavez dares not attack in
public. In Petkoff’'s view,
RCTV’s closure can only be understood as part
of the overall political and media context. “It is
more sophisticated that a
mere act of censorship,” he
said. “This is not Cuba or
the former Soviet Union,
and it is not a dictatorship.
But it is a personal and
almost total takeover of the
public arena.”

Teodoro Petkoff

Manuel Rosales

Like Hernandez, the sociologist, Petkoff points
to the president’s plans for the future. “Chavez
wants the constitution amended in 2008 so that
he can be reelected indefinitely,” Petkoff said.
“The constitutional reform would include an
institutional overhaul that would weaken the
state’s federal structure and the status of the
governors as counter-weights [two of the cur-
rent ones are Chavez opponents]. Also under
discussion is a so-called enabling law that
would endorse government by decree, which
already exists in practice. A state takeover of
sports, involving a merger of the Venezuelan

5



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Venezuela

Py 4

vision

Closure of Radio Caracas Tele

paves way for media hegemony

Olympic Committee and the ministry of sports,
is in the works. And the culture ministry’s role
would be refocused on mass education.”

According to Petkoff, there are also plans for the
creation of a United Socialist Party of Venezuela
(PSUV) - although this is for the time being
opposed by the centre-left Podemos, the left-
wing Patria para Todos and the Communist
Party — as well as a reduction in university
autonomy and “complete govern-
ment control over the armed
forces, with the president becom-
ing their military commander in
chief as well as their constitutional
head.”

i

[Psuy,

Various journalists and analysts said there was
little agreement on these grand plans, even in
the corridors of power. “Indefinite reelection is
not popular,” Petkoff said. “Nor is the enabling
law. Nearly 200 recall referendums have been
convened by the people against governors or
mayors, including Chavist ones. The unions and
NGOs are reacting particularly badly to the
state’s takeover attempts. But where is the
political opposition?”

Gregorio Salazar, the secretary-general of the
National Union of Press Workers (SNTP), which
represents 20,000 journalists, including 16,000
who are affiliated to the National College of
Journalists, endorsed this view. “Hugo Chavez’s
presidential project cannot accommodate the
presence of social intermediaries such as the
media, professional or humanitarian organisa-
tions or even unions likely to criticise him,”
Salazar said. “RCTV’s closure is a way of silenc-
ing any comments about, for example, violent
crime or shortages of essential products. The
2002 coup became an argument for justifying
this takeover of the means of expression and
public structures. The government tried for a
while to take advantage of broad support in the
journalist community. It has turned journalists
against it by announcing RCTV’s closure, even
those who did not like this station. Now we are
all in an impasse.”

The Foreign Press Association (APEX), which
groups more than 90 correspondents of about
50 news media, took an equally pessimistic
view, stressing the climate of mistrust between
the press and government (a problem also

reported in certain diplomatic circles). “A decree
in January confirmed a situation that had exist-
ed since 2002,” said one of the APEX’s foreign
representatives. “Information is now entirely
centralised within the communication and infor-
mation ministry (MINCI). The press offices of the
other ministries are no longer of any use.
Officials are no longer allowed or no longer dare
to say anything, except to the official press
which just asks easy questions.” The
Venezuelan correspondent of a foreign newspa-
per concurred: “As the 28 ministers are totally
subservient to the president, we have to content
ourselves with anonymous sources within the
ministries. Some officials told me they dis-
agreed with RCTV’s closure but begged me not
to quote them by name for fear of seeming like

‘coup supporters’.

Bereft of many of its advertisers, the regional
press has to cope with competition from new
local newspapers with direct state funding. No
fewer that 63 newspapers have seen the light of
day since January, all reporting the official news.

No more NGOs?

Forum for Life, a coalition of 20 NGOs founded
in 1997, has reason to worry. A draft law on inter-
national cooperation that passed on its first
reading in June 2006 aims to limit “foreign influ-
ence” over NGOs by restricting their funding.
“Similar initiatives were tried in Colombia and
Peru,”said Humberto Prado, the coordinator of
an NGO that monitors Venezuela’s prisons. “In
this case, the aim is also to restrict the NGOs’
room for manoeuvre and independence as much
as possible, especially those that intervene in
sensitive areas such as prisons, abuse of author-
ity by the army and police, and human rights in
general. My NGO, for example, is no longer able
to go as a ‘visitor’ into prisons where violence is
endemic. Venezuela has 18,500 detainees, of
whom 133 died in their cells in the first quarter of
2007, 18 of them on the same day in the same
prison. This situation did not begin under
Chavez, but it bothers them because it has not
been resolved since he took office.”

At the same time, the 204 NGOs that used to
get subsidies from CANTV are waiting to see
what will happen now that it has been nation-
alised.



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Venezuela

Py 4

vision

Closure of Radio Caracas Tele

paves way for media hegemony

In the wait for the law’s final adoption, the gov-
ernment does not lack ways to put pressure on
journalists and NGO activists who are too talka-
tive or obstructive. “The 2004 recall referendum
that Hugo Chéavez won was requested by the
opposition,” said Prado. “At the time, deputy
Luis Tascén produced a list of all the signatories to
the petition demanding the referendum — 12 million
names with their political leaning, their ID card
number and so on. It caused a scandal because it
oI 1 was unconstitutional to do
this. The government denied it
at first. Finally Chavez ordered
the government not to use the
list any more.”

Luis Tascon The RCTV affair has seen

this kind practice revived under the aegis of Eva
Golinger, a Venezuelan-American lawyer based
in New York and author of a book entitled the “El
Codigo Chavez” (The Chavez Code) about US
involvement in the 2002 coup and the recipients
of US funding in Venezuela. On 25 May, she pro-
duced a blacklist of Venezuelan journalists who
have travelled to the United States. It included
the Reporters Without Borders correspondent.

Does Chavism dissolve in
freedom of expression?

Let us sum up. Complete control of the state,
government and armed forces. No opponents in
parliament, as the opposition boycotted the 2005
legislative elections. A ruling party that is virtually
the only party. Twenty-two out of twenty-four
state governors who are entirely loyal. And soon,
a largely neutralised civil society.

By closing RCTV and above all by taking its
equipment for Tves, Chavez has tightened his
grip on the last bastion that was holding out —
the media. The media under his control now
include the main national daily, Ultimas Noticias
(with a print-run of 200,000 copies), a score of
radio stations (and many of the community radio
stations), the public TV stations Venezolana de
Television (with its programmes “La Hojilla” and
“Al6 Presidente”), Telesur, Vive TV, Asamblea
Nacional and now Tves, the commercial TV stations
Televen and Venevision, and the telecommunica-
tions and Internet operator CANTV.

With all these media, the president no longer a

longer needs a law to impose his “cadenas,”
which his opponents hail by honking car horns
and beating pots and pans. “On the radio, we
have to put up with the noise of tanks when
Chavez insists on military parades being broad-
cast,” a journalist complained. Two more public
TV stations are soon to be launched — a cable
Canal de Noticias and a terrestrial Canal I. Is
there no limit to this voracious appetite?

It is the appetite of “a man whose own country is
not big enough,” says Hernandez, the sociologist.
“Venezuela is too small in his eyes. For Chavez,
the cult of the military and the almost religious cult
of Simon Bolivar are linked. His regime is based
on an army-caudillo-people triptych with Third
World leader ambitions.” Among the foreigners
who have inspired the future constitutional reform
are such different people as
Spanish academic  Juan
Carlos Monedero, Le Monde
Diplomatique editor Ignacio
» Ramonet and Argentine politi-
cal scientist Norberto
Ceresole, former éminence
grise of the “carapintadas,” an
far-right military faction that staged uprisings dur-
ing Raul Alfonsin’s presidency.

v
. "
‘il

Juan Carlos
Monedero

So, does Chavism mean dic-
tatorship? “No,” replied
Hernandez, “it is more of an
authoritarian mix of different
discourses, including the dis-
course of a dispenser of justice and revenge,
anti-Americanism, calculated references to
Cuba, militarism and primitive religion in the form
of the dream of a new man. But all the while with
guarantees, promises of democracy.”

L

Ignacio Ramonet

One democratic guarantee has perhaps gone
with RCTV’s closure. Street demonstrators of all
political tendencies spoke of a “first step
towards a dictatorship.” The reality is much
more nuanced, but the deed is there. President
Chavez may believe he has put an end to a
media war that had gone on for five years, but
he certainly has not pacified an extremely
polarised society.

Intentions

- As “the participation of Radio Caracas Television
(RCTV) in the coup of 11 April 2002” was not
legally established (and this was essential in order

7



REPORTERS to have grounds for not renewing its licence);

WITHOUT BORDERS
- As the supreme court ruling of 25 May order-
ing the seizure of RCTV’s equipment for the new
TV station, Televisora Venezolana Social (Tves),
clearly violates the telecommunications law of
12 June 2000, which recognizes that the media

own their equipment;

- As this seizure not only deprives RCTV of its
terrestrial broadcast outlet but also jeopardizes
its ability to broadcast by cable;

- As the government of the Bolivarian Republic
of Venezuelan, a member of the Organisation of
American States (OAS), violated the American
Convention on Human Rights, to which it is
bound, by failing to comply with the injunctions
of the Inter-American Commission on Human
Rights and the Inter-American Court of Human
Rights regarding the protection of RCTV’s per-
sonnel and equipment;

- As the president of the Bolivarian Republic of
Venezuelan decided unilaterally to close RCTV;

V 4

Reporters Without Borders intends to refer the
case of RCTV to the United Nations Human
Rights Council, whose next session will be in
Geneva from 11 to 18 June, to the UN special
rapporteur for freedom of expression and to the
Council of Europe. The press freedom organisa-
tion also intends to refer the case to the Inter-
American Commission on Human Rights
IACHR) and to its special rapporteur for freedom
of expression and information. Referring the
case to the IACHR obliges the government of
the Bolivarian Republic of Venezuela to cooper-
ate with the commission and attend any hearing
it convenes.

vision

Closure of Radio Caracas Tele
paves way for media hegemony

Venezuela



